تبلیغات

چیدمان کوله پشتی

چیدمان صحیح وسایل درون کوله پشتی یکی از نکات بسیار مهم و تکنیکی است می باشد. نحوه قرار دادن وسایل در کوله پشتی به نوع کوله ( فریم داخلی/ خارجی) ، نوع مسیر از لحاظ سختی عبور و... بستگی دارد. کوله پشتی باید به گونه ای چیده شود تا کمترین آسیب را به ستون فقرات داشته باشد. ادامه مطلب را بخوانید تا با نکاتی در این زمینه آشنا شوید.

 

الف) کوله پشتي ها به دو دسته کلی تقسيم می شوند:

1- کوله های کوهپيمايي (قله)

2- کوله های سنگ نوردی (فنی)

1. کوله های کوهپيمايي : اين کوله ها در اندازه های مختلفی دوخته و آماده می شوند که واحد آن ليتر است. زينی که در پشت کوله تعبيه می شود، فشار بار را به ناحيه کتفها و در صورت بستن کمربند کوله به بالای استخوان های لگن منتقل و در نتيجه از فشار وارده بر کمر و کتفها می کاهد. کوله ها عموماً دارای جيبهای بغل می باشند، اما در هنگام خريد بايد سعی شود که عرض کوله از عرض بدن شخص بيشتر نباشد. در ضمن اين نوع کوله ها برای کارهای فنی از جمله سنگ نوردی و يا حتی عبور از گذرگاههای باريک مناسب نمی باشد.

2. کوله های فنی : عرض اين نوع کوله ها از عرض بدن کمتر بوده و در اطراف آن جيبی که برجسته باشد کار گذاشته نمی شود. جنس اين نوع کوله ها در مقابل کشيده شدن بر روی سنگها از نوع معمولی مقاومتر است. کم عرض بودن اين کوله ها، به دليل جلوگيری از درگيرشدنشان با سنگ به هنگام صعود ديواره ها و تنوره ها می باشد.

ب) مراقبت از کوله پشتی

1. از حمل ظرف شيشه ای در داخل کوله ها خودداری کنيد زيرا احتمال شکسته شدن و در نتيجه پاره کردن کوله ها و خرابی آنها می باشد. ضمن آنکه وزن اين ظروف غالباً سنگين نيز می باشد.

2. در حمل مواد نفتی و يا هر چيز ديگری که احتمال نشت آن می رود بايد دقت شود. اين نوع مواد بايد داخل ظرف کاملاً آببندی شده قرار گيرند.

3. به هنگام حمايت يا حمل کوله با طناب از ديواره توجه شود که طناب يا کارابين حتماً از داخل يکی از بندهای کتف و حلقه حمايت کوله عبور داده شود و تنها به بند حمايت اکتفا نشود.

4. به هنگام استراحت سعی شود پشت کوله که معمولاً مرطوب می باشد به سمت خورشيد قرار گيرد تا رطوبت تا حدودی گرفته شود.

5. در مواقع استراحت کوله را در جای مناسب قرار دهيد تا از غلطيدن به پايين جلوگيری شود.

6. چنانچه کوله پشتی شما کثيف شد می توانيد آنرا با آب نيمگرم و صابون بشوييد و از حرارت مستقيم به آن جلوگيری کنيد. از شستن کوله با مواد شيميايي (تايد)، چنگ زدن و انداختن در ماشين لباسشويي خودداری نماييد زيرا مواد ضد آب آن بعد از مدتی از بين خواهد رفت.

7. هنگام مراجعت از برنامه حتماً کوله خود را از ظروف کثيف يا مواد غذايي مانده از برنامه و نيز لباسهای خيس و کثيف تخليه کنيد.

8. می توان کاوری جهت مراقبت از کوله در مقابل باران و خيس شدن آن تهيه کنيم. (پارچه ای ضدآب به اندازه سطح کوله تهيه و دور آن کش می دوزيم. هنگام حرکت در زير باران و يا در مواقعی که کوله در بيرون چادر است می توان از آن استفاده کرد).

9. چنانچه در کوله پشتی پارگی مشاهده کرديد در اسرع وقت آن را ترميم کنيد.

10. قبل از اجرای برنامه از سالم بودن کوله خود اطمينان حاصل کنيد.

11. اغلب مشاهده می شود که در برنامه های بلند مدت که مجبور می شويم کوله پشتی خود را داخل صندوق اتوبوسها و يا باربند قرار دهيم با مشکل کثيف شدن، خيس شدن و يا پاره شدن کوله مواجه هستيم. بهتر است کيسه ای برای حفاظت کوله تهيه کنيم.

روش چیدن کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی بايد توسط کسی که آن را حمل می کند بسته شود. يک کوله پشتی موقعی خوب بسته شده که ضمن حرکت اگر چيزی بخواهيد، فوراً روی آن دست بگذاريد. بنابراين :

1. سعی شود وسايل و پوشاکی را که در مواقع ضروری و کلاً در طول روز به آن نياز نيست در قسمتهای زيرين کوله چيده شود و بهتر است برای جلوگيری از خيس شدن وسايل، مخصوصاً کيسه خواب و پوشاک، آنها داخل کيسه های پلاستيکی قرار داده شوند. پس از آن وسايل سنگين تر خود شامل کنسروها و ... را در راستای ستون فقرات از قسمت بالای لگن نزديک به بدن در قسمت بالای کوله قرار دهيد.

2. مواد غذايي مورد نياز در طول روز مثل قمقمه، آب، تنقلات، غذای بين راه، کمکهای اوليه، بادگير، کلاه، دستکش، چراغ قوه، چاقو، ليوان، طناب انفرادی، يک عدد کارابين را در جيبهای بغل و درب کوله جای دهيد.

3. کوله پشتيها را بر اساس نوع برنامه و مدت آن انتخاب کنيد. بنا بر يک ضرب المثل کوهنوردی قديمی: "هرچه کوله شما بزرگتر باشد، شما هم وسايل بيشتری را با خود برخواهيد داشت". حتی منضبط ترين کوهنوردان اگر امکان حمل کافی داشته باشند به سختی می توانند از برداشتن يک ليتر سوخت اضافی يا برداشتن يک کيسه خواب سنگين تر و گرمتر خودداری کنند. برعکس يک کوله کوچک نيز می تواند دردسرزا باشد. علاوه بر فشار آوردن بر کوله و درزهای آن به دليل عدم تعادلی که دارد، هنگام حرکت مشکل ايجاد می کند. در ضمن هم در هنگام بستن و هم در هنگام حرکت انرژی بيشتری از انسان صرف می کند.

با استفاده از تكنولوژى جديد حمل بار در كوله راحت شده است. كه مى‏توان به (Lowe Gerg) كوهنورد آمريكاى كه در اواسط سالهاى 1970 كوله جديدى طراحى كرد اشاره كرد. »هر چه مركز ثقل كوله نزديكتر به مركز ثقل حمل كننده باشد به همان نسبت كوله راحت‏تر خواهد بود.« اين قانون نه تنها در فرم كوله و نوع حمل آن تاثير دارد بلكه بستگى به چيدن و بستن كوله پشتى بوسيله خود كوهنورد دارد.

وسايل سنگين هر چه به شانه‏ ها نزديكتر و در بالا باشد و نزديك به ستون فقرات تا جايى كه امكان دارد كوله پشى راحتر خواهد بود. وسايل سبك در قسمت زيرين كوله و به طرف خارج كوله گذارده شود. شايد بتوان نوع كوله پشتى بسكت كه به وسيله شر پاهاى منطقه نپال حمل ميشود و داراى بند پيشانى مى‏باشد را راه حمل خوبى براى حمل كوله دانست. با محكم كردن كمربند كوله پشتى مى‏توان بار را روى باسن شانه تقسيم كرد.

سعی کنید وزن کوله پشتی از 30 درصد وزن بدن تان بیشتر نباشد. سنگین ترین وسیله شما آب است. بنابراین آن را در قسمت بالای کوله پشتی و نزدیک به پشت تان بگذارید. این کار باعث می شود نقطه ثقل طبیعی بدنتان حفظ شود.

از مواردی که در داخل کوله باید گنجانده شود می توان به کاور بارانی، چادر، پانچو، حوله، غذا، سوخت برای پخت غذا، آب، کیسه زباله، اجاق، کیت پخت و پز، عینک آفتابی، حوله کاغذی، کرم ضد آفتاب، حشره کش، بیلچه، کبریت، جعبه کمکهای اولیه، کرمها و لوازم بهداشتی مورد نیاز، چاقوی جیبی، لیوان پلاستیکی، قاشق و چنگال، قرص آب (روش مصرف و موارداستفاده این قرصها را یاد بگیرید)، غذای خشک، روکش پلاستیکی، لباس، طناب نایلونی، چراغ قوه، قطب نما، سوت، نقشه و کیسه خواب اشاره نمود.

جای دادن و چيدن وسايل درون کوله پشتی می تواند تأثير زيادی در سرعت، تحمل بار و لذت بردن از يک برنامه کوه نوردی و طبيعت گردی داشته باشد . توجه داشته باشید که کوله پشتی بالا برای یک برنامه سنگین چیده شده است و ضرورتی ندارد تمام وسایل برای برنامه های سبک و یک روزه در کوله پشتی جای داده شود ، آنچه که اهمیت دارد این است که افراد باید خودشان کوله پشتی را بچینند و نکته دیگر اینکه وسایلی که درون کوله قرار می دهند مورد نیاز آن برنامه باشد ، کوله پشتی فضای محدودی دارد و شما هم نمی توانید هر آنچه را که در شهر از آن استفاده می کنید به همراه داشته باشید و وزن کوله نیز از فاکتورهای است که توان شما را کاهش می دهد ، لذا مدیریت بر وسایل درون کوله پشتی به شما کمک می کند تا از یک برنامه کوهنوردی لذت کافی را ببرید .


منبع: amavand.ir



بخش نظرات

کد امنیتی رفرش
.